Fabryka baterii litowo-jonowych
LG Energy Solutions uruchomiło największą fabrykę baterii litowo-jonowych w Europie. Fabryka mieści się pod Wrocławiem. Inwestorem przedsięwzięcia jest firma z Korei Południowej.
Inwestycja wieloetapowa
Największa fabryka baterii w Europie stanowi czwarty etap budowy inwestycji w podwrocławskiej gminie Kobierzyce, która obejmuje budowę nowej fabryki i instalacji do produkcji litu.
Fabryka baterii litowo-jonowych w liczbach:
- ponad 3,1 mld euronakładów inwestycyjnych
- planowane zatrudnienie- 9 tys. osób
- 100 GWh- możliwości produkcyjne fabryki akumulatorów
- zaspokojenie, według szacunków ARP, około 60% obecnego zapotrzebowania na baterie do samochodów elektrycznych w Europie
Od czego się zaczeło?
LG Energy Solution rozpoczął pierwszy etap inwestycji już w roku 2016, kolejny w 2017 a trzeci etap w roku 2019. Ze względu na rosnące zapotrzebowanie na samochodowe bateriie dla elektryków powstał czwarty etap.
Agencja Rozwoju Przemysłu w Tarnobrzeskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej wydała decyzję o udzielenie wsparcia szefowi Enchem Poland na prowadzenie działalności gospodarczej, dzięki czemu wybuduje on w Kobierzycach (Dolny Śląsk) fabrykę i instalację do produkcji litu. Koszt inwestycji przy uruchomieniu produkcji roztworów elektrolitycznych to 240 mln złotych.
Poniżej przedstawiamy komentarz Grzegorza Piechowiaka, który jest pełnomocnikiem rządu do spraw inwestycji zagranicznych i wiceministrem rozwoju i technologii:
W całym 2021 r. w Tarnobrzeskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej Euro-Park Wisłosan wydano aż 45 decyzji o wsparciu nowych inwestycji a od początku istnienia Polskiej Strefy Inwestycji w sumie sto takich decyzji. Budowa fabryki i instalacji do produkcji litu w Euro-Park Kobierzyce to kolejny dowód na to, że pomimo pandemii polska gospodarka rozwija się w szybkim tempie. To 6. inwestycja firm z Korei Południowej w Polsce w 2021 r. W ciągu minionych dwunastu miesięcy przedsiębiorstwa z tego kraju zainwestowały w ramach Polskiej Strefy Inwestycji już ponad 3,5 mld zł i stworzyły pół tysiąca nowych miejsc pracy.
Komentarz Byung Won Lee, dyrektora generalnego Enchem Poland Sp. z o.o. dla inwestycji:
Sól litu jest jednym z głównych składników używanych do produkcji elektrolitu do baterii, jak również do samej produkcji baterii do aut elektrycznych. Ze względu na sytuację geopolityczną i trudności w dostępie do surowca na rynkach światowych będziemy produkować ten komponent we własnym zakresie. W ten sposób zabezpieczymy ciągłość produkcyjną elektrolitu i co za tym idzie baterii, pozwalając na bezprzestojowe dostawy do głównych odbiorców – producentów baterii do aut elektrycznych, m.in. dla LG Energy Solution Wrocław Sp. z o.o.
Źródło:
https://www.gramwzielone.pl/magazynowanie-energii/107142/kolejna-bateryjna-inwestycja-na-dolnym-slasku
https://www.gramwzielone.pl/magazynowanie-energii/104643/pod-wroclawiem-powstaje-najwieksza-fabryka-baterii-na-swiecie